Langseth Media
Jan Magne Langseth
Gitarsider
Stemming

Stemming

Standard gitarstemming

E | - - - | - - (tynneste streng)
H | - - - | - -
G | - - - | - -
D | - - - | - -
A | - - - | - -
E | - - - | - - (tykkeste streng)

Dur-akkorder med Slide i Standard stemming

En dur-akkord (major på engelsk) spilles på tre strenger med Slide i standard stemming. Hvis vi teller fra tynneste streng, bruker du da streng nr. 2 (H), 3 (G) og 4 (D) for å lage en G-dur akkord i skissen over (med løse strenger). Ved å dra Sliden oppover gitarhalsen vil du med de samme strengene finne samtlige dur-akkorder på veien opp til det 12. båndet på halsen.

Moll-akkorder med Slide i Standard stemming

En moll-akkord (minor på engelsk) spilles også på tre stenger med Slide i standard stemming. Hvis vi teller fra tynneste streng, bruker du da streng nr. 1 (E), 2 (H) og 3 (G) for å lage en E-moll i skissen over (med løse strenger). Ved å dra Sliden oppover gitarhalsen vil du med de samme strengene finne samtlige moll-akkorder på veien opp til det 12. båndet på halsen.

Mine erfaringer

Moll-akkordene blir gjerne de enkleste å finne posisjonene til i første omgang, fordi disse svarer til de samme båndene som en gitarist vil bruke som basis med standard barregrep (E med løse strenger). Dur-akkordene finner du imidlertid på andre bånd, slik at du må tenke litt annerledes (G med løse strenger). Dette er imidlertid bare snakk om trening og vane i en omstillingsfase.

I samspill med andre musikere der du som Slide gitarist ikke bare skal spille solo, vil standard stemming være fordelaktig, fordi du enkelt kan bli med på både dur og moll på en relativt fullverdig måte. Det er imidlertid slik at de virkelig proffe Blues-gitaristene som spiller Slide ofte bruker andre stemminger for å enklere finne harmonier i strenge-kombinasjoner som de er ute etter.

Jeg begynte å spille Slide i standard stemming og bruker fortsatt denne stemmingen av og til. Jeg synes det er veldig nyttig å ha lært å spille Slide med standard stemming, ikke minst fordi du kan ta en hvilken som helst gitar (som andre gitarister bruker) og bare spille i vei uten å måtte stemme om. Dessuten har denne stemmingen noen fine harmonier som du ikke vil finne like enkelt i andre stemminger. Til syvende og sist blir snakk om smak og hva som passer den enkelte låt.

   

Åpen D

D | - - - | - - (tynneste streng)
A | - - - | - -
F#| - - - | - -
D | - - - | - -
A | - - - | - -
D | - - - | - - (tykkeste streng)

Her kommer tekst

   

Åpen E

E | - - - | - - (tynneste streng)
H | - - - | - -
G#| - - - | - -
E | - - - | - -
H | - - - | - -
E | - - - | - - (tykkeste streng)

Her kommer tekst

   

Åpen G

D | - - - | - - (tynneste streng)
H | - - - | - -
G | - - - | - -
D | - - - | - -
G | - - - | - -
D | - - - | - - (tykkeste streng)

Her kommer tekst

   

Modifisert åpen G

D | - - - | - - (tynneste streng)
H | - - - | - -
G | - - - | - -
D | - - - | - -
A | - - - | - -
E | - - - | - - (tykkeste streng)

Min favorittstemming

Dette er en blanding av Åpen G og vanlig Standard stemming. De fire tynneste strengene er identiske med en Åpen G-stemming, mens de fem tykkeste strengene på samme tid vil være identiske med Standard-stemming. For meg, som fra vanlig gitarspilling var vant til å bruke bass-strengene aktivt i fingerspill, er det gunstig at disse har samme stemming og forhold seg imellom som jeg har øvd inn fra før.

En ekstra streng å spille på

Ved at tynneste streng er stemt ned en hel tone (til D) i forhold til standard stemming, får du fire strenger å spille på i vanlig dur-akkord (alle de fire nederste strengene). Dette gir litt mer rom for variasjon enn med standard stemming og er etter mitt syn en stor fordel. Ulempen er selvfølgelig at du får mindre mulighet til å følge moll-akkorder.

Lett å stemme om

I og med at stemmingen avviker bare med en streng (tynneste) fra standard stemming, er det raskt å stemme om en hvilken som helst gitar til denne stemmingen.